Bewegen bij kanker : wat u zelf kunt doen en waar u hulp bij kunt krijgen

Als u kanker heeft, is het belangrijk om te blijven bewegen. Sporten en bewegen helpen u tijdens de behandeling van kanker. Door te bewegen blijft uw lichaam zo goed mogelijk in conditie. Een goede conditie helpt bij het herstellen na een behandeling. Bewegen kan ook helpen tegen psychische klachten als angst en somberheid.

Over bewegen bij kanker

Kanker en de behandeling van kanker hebben veel effect op uw lichaam. U heeft bijvoorbeeld minder kracht in uw spieren of uw wordt sneller moe. Ook kunt u last krijgen van psychische klachten zoals angst, stress of sombere gedachtes. Bewegen is goed voor uw lichaam, maar ook goed voor uw hoofd.
We adviseren u daarom om tijdens en na uw behandeling te blijven bewegen.

Als u het moeilijk vindt om zelf te sporten, kunt u naar een oncologische fysiotherapeut gaan. De oncologisch fysiotherapeut kan u helpen met oefeningen.

Waarom is bewegen goed bij kanker?

  • Bewegen helpt om uw conditie tijdens de behandeling te behouden.
  • Bewegen zorgt ervoor dat uw spieren hun kracht houden.
  • Mensen die bewegen herstellen vaak sneller van een operatie.
  • Mensen die bewegen voelen zich vaak beter tijdens en na een chemokuur.
  • Bewegen kan u een goed gevoel geven, omdat u iets positiefs doet voor uw lichaam.
  • Bewegen helpt bij psychische klachten.

Deze inhoud kan vanwege de huidige cookie-instellingen niet weergegeven worden.

Om deze inhoud te kunnen zien, verander je cookie-instellingen.

Adviezen voor bewegen bij kanker

  • Beweeg minstens 5 dagen per week matig intensief. Dit betekent dat u zich moet inspannen, maar dat u het wel 30 minuten vol kunt houden, u moet nog een gesprek kunnen voeren.
  • Doe dit 30 minuten per dag.
  • Doe minstens 2 dagen per week oefeningen om uw spieren sterker te maken.
  • Het is normaal dat uw harstslag en ademhaling iets sneller gaan tijdens het bewegen.
  • Beweeg ook op de dag dat u chemotherapie hebt. Ga op die dag niet intensief sporten.

Blijven bewegen

  • Blijf tijdens de behandeling zo actief mogelijk.
  • Blijf zoveel mogelijk de dingen doen die u gewend bent. Bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes, fietsen of boodschappen doen.
  • Kunt u door pijn minder goed bewegen? Overleg dan met uw huisarts over medicijnen tegen de pijn.
  • Blijf niet te lang stil zitten. Probeer elk uur even te bewegen.
  • Na het sporten kunt u het beste eiwitrijk voedsel eten. Door eiwitrijk voedsel herstellen uw spieren beter na het sporten.

Veelgestelde vragen

Ja, bewegen en sporten is veilig als u kanker heeft. Dit blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken. U kunt klachten zoals pijn hebben door bijvoorbeeld overgewicht, hartziekte, vaatziekte, nierziekte of uitzaaiingen van de kanker. Als u klachten heeft en intensief wilt sporten, vraag dan eerst advies aan uw arts.

Dit hangt af van de doel dat u wilt bereiken. Als u wilt werken aan uw conditie, dan zijn er andere adviezen dan wanneer u wilt bewegen om uw spieren sterker te maken. Vraag uw fysiotherapeut om advies.

  • Als u uw conditie wilt verbeteren, kunt u bijvoorbeeld gaan wandelen, fietsen, roeien of dansen. Ook actief zijn in of om het huis kan uw conditie verbeteren. Bijvoorbeeld tuinieren, traplopen of schoonmaken.
  • Als u uw spieren wilt versterken, is het goed om oefeningen te doen. Dit kunt u doen in een sportschool, thuis of onder begeleiding van een fysiotherapeut.

  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Stap een halte eerder uit de bus of tram en loop het laatste stukje.  
  • Ga wandelen of fietsen in plaats van met de auto of het openbaar vervoer.

  • Als het te zwaar wordt: neem vaker pauze of deel het sporten op in blokjes. Bijvoorbeeld 2 minuten oefenen, 2 minuten rust, en dan weer verder.
  • Doe niet elke dag hetzelfde, maar wissel af. De ene dag wandelen, de andere dag spieroefeningen of zwemmen.
  • Doe het rustig aan een half uur voor en na de inspanning.
  • Samen sporten of in een groep kan helpen om het makkelijk vol te houden.
  • Maak een gewoonte van bewegen. Dat doet u door een vast tijdstip te kiezen. Bijvoorbeeld elke dag een wandeling voor het eten.

Als u tijdens het bewegen of sporten last krijgt van de volgende klachten moet u stoppen:

  • onregelmatige hartslag
  • duizelig worden
  • misselijk worden
  • heel kortademig zijn
  • pijn op de borst en arm

Als u rustig gaat zitten of liggen en de klachten gaan na 2 tot 10 minuten niet weg, moet u dit melden bij uw arts, huisarts of verpleegkundige.  

  • U kunt een oncologisch fysiotherapeut bij u in de buurt vinden via onconet.
  • U kunt een begeleider bij een sportschool bij u in de buurt vinden via oncofitness.
  • U kunt begeleiding voor na uw behandeling vinden via tegenkracht.

Contact

Heeft u vragen? Neem gerust contact op met uw casemanager of uw arts. 

De informatie op deze pagina is afkomstig van de afdeling Oncologisch Centrum van OLVG. Laatst gewijzigd: