Over OLVG

Resultaten

Bij OLVG proberen we onze kwaliteit van zorg continu te verbeteren. Dit doen we onder andere door onze eigen prestaties te meten, te vergelijken en gericht stappen te ondernemen voor verbetering.

Kwaliteitsvenster van OLVG
Prestatie- indicatoren
Patiëntervaringsonderzoek CQI-Ziekenhuis
Monitoren van sterfgevallen met (H)SMR
Keurmerken en accreditaties

Kwaliteitsvenster van OLVG

Ziekenhuizen in Nederland willen open zijn over hun kwaliteit van zorg. Daarom heeft de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) voor patiënten en andere geïnteresseerden het Kwaliteitsvenster ontwikkeld.

Het Kwaliteitsvenster bestaat uit 10 onderwerpen die iets zeggen over de kwaliteit van zorg van een ziekenhuis. Patiënten kunnen in één oogopslag zien hoe hun ziekenhuis scoort op een bepaald onderwerp ten opzichte van een eerdere jaren, een landelijke gemiddelde en/of de norm. Ziekenhuizen geven zelf een toelichting op de score.

OLVG werkt continu aan verbetering van zorg. We vinden het belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn over onze resultaten en ondersteunen dit initiatief van de NVZ dan ook van harte.

Meer informatie: 
Kwaliteitsvenster OLVG

Prestatie-indicatoren

In Nederland bestaan prestatie-indicatoren voor alle ziekenhuizen. Deze zorgen ervoor dat prestaties van ziekenhuizen inzichtelijk zijn en maken het mogelijk om ziekenhuizen met elkaar te vergelijken.

Prestatie-indicatoren geven een beeld van het functioneren van het ziekenhuis en hebben betrekking op:

  • de zorg (inhoud, kwaliteit en processen)
  • de bedrijfsvoering
  • algemene zaken

Deze graadmeters voor ziekenhuisprestaties is een initiatief van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, de Vereniging Academische Ziekenhuizen en de Orde van Medisch Specialisten. De prestatie-indicatoren worden jaarlijks bijgehouden en gepubliceerd. Deze lijst met meetbare prestaties geeft een inzicht in de kwaliteit, veiligheid en doelmatigheid van de geboden zorg in dat jaar.

Meer weten?
Bekijk onze prestatie-indicatoren

Patiëntervaringsonderzoek CQI-Ziekenhuis

OLVG onderzoekt elk jaar de ervaringen van zijn patiënten met de Consumer Quality Index Ziekenhuizen (CQI-Z). Dit onderzoek doen we samen met de Santeon ziekenhuizen en zorgverzekeraars. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) steunt ons hierbij. De CQI-Z helpt onze kwaliteit vanuit het perspectief van de patiënt in kaart te brengen. Door de grootschalige en eenduidige meting kunnen wij onze scores met andere ziekenhuizen en tussen OLVG, locatie Oost en locatie West vergelijken. Op basis van de informatie die dit oplevert, verbeteren we onze zorg- en dienstverlening.

Monitoren van sterfgevallen met (H)SMR

OLVG kijkt intern altijd waar er verbeteringen mogelijk zijn. Een van de manieren waarop dit gebeurt, is door het evalueren van sterfgevallen binnen het ziekenhuis. Daarom is er een speciale commissie die bij alle sterfgevallen bekijkt wat er mogelijk beter kan.

Sterftecijfers in ziekenhuizen zijn gebaseerd op een indicator genaamd Hospital Standardized Mortality Ratio (HSMR). De HSMR geeft de verhouding aan tussen het werkelijke en het 'verwachte' aantal overleden patiënten. Naast de HSMR geeft de SMR (Standard Mortality Ratio) de sterftecijfers voor 50 ziektebeelden die de meeste sterfte veroorzaken. Deze diagnosegroepen zorgen voor 80% van de totale ziekenhuissterfte in Nederland.

U kunt de actuele sterftecijfers vinden in ons kwaliteitsvenster:

Meer informatie: 
Kwaliteitsvenster OLVG

Keurmerken en accreditaties

OLVG heeft verschillende kwaliteitskeurmerken en accreditaties ontvangen van patiëntenorganisaties, beroepsverenigingen en verzekeraars. Bekijk het overzicht van onze keurmerken en accreditaties