Aandoeningen & behandelingen

Ontspanningsoefeningenu kunt hiervoor terecht bij Fysiotherapie

Ontspanningsoefeningen kunnen bijdragen aan uw herstel. Ook kunnen deze oefeningen bijdragen aan leren omgaan met of accepteren van een lichamelijke ziekte of beperking. De ontspanningsoefeningen hebben als doel meer rust in het hoofd te geven.

Deze 4 verschillende ontspanningsoefeningen helpen bij het verminderen van stress, pijn, angst of slaapproblemen. De oefeningen zorgen dat u zich rustiger en ontspannen kunt voelen, ondanks de omstandigheden. En dat kan bijdragen aan vermindering van slaap- en kalmeringsmiddelen of pijnmedicatie.

Actieve ontspanningsoefening

Deze oefening is om op een ontspannen manier in slaap te vallen. Door het uitvoeren van de oefeningen wordt u zich bewust van de spanning in uw spieren. Het volgende filmpje laat zien hoe de oefening werkt.

Actieve Ontspanning

De lichaamsscan

Tijdens de lichaamsscan wordt de aandacht op verschillende lichaamsdelen gericht, één voor één, en ligt de nadruk op het voelen in dat deel van het lichaam. Het volgende filmpje laat zien hoe de oefening werkt.

Lichaamsscan

Geleide Fantasie

In deze oefening staat fantasie en verbeelding centraal en werkt u aan uw ontspanning en herstel. Het volgende filmpje laat zien hoe de oefening werkt.

Geleide Fantasie

De zaklantaarn

De oefening heeft als doel om in vervelende situaties de focus volledig op uzelf te leggen. Het volgende filmpje laat zien hoe de oefening werkt.

Zaklantaarn

Vragen & contact

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Fysiotherapie.