Inloggen met DigiD
Download de MijnOLVG-app in de App Store of Google Play Store of ga naar www.mijnolvg.nl. Log daarna eenvoudig in met uw DigiD.
‘Na mijn HBO-V opleiding startte ik als verpleegkundige op de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten. Hier komen patiënten met net ontdekte kanker in de maag of darm, maar ook mensen met de ziekte van Crohn of een leverziekte als gevolg van een alcoholverslaving. Die laatste groep kan ontwenningsverschijnselen vertonen, wat soms leidt tot agressie. Het is een veelzijdige en leerzame afdeling.’
‘Ik begeleidde graag studenten en werd al snel coördinator. Toen een collega van het Leerhuis met verlof ging, nam ik haar taken over: beoordelingen, evaluaties en monitoring van studenten. Het leerhuis lanceerde in die tijd het plan “Maximaal opleiden”, dat verpleegkundigen de kans biedt om praktijkopleider te worden. Deze begeleiden studenten en coachen werkbegeleiders op de afdelingen. Om praktijkopleider te worden volgde ik een post HBO-opleiding.’
‘Ja, om studenten te begeleiden heb je verschillende handvatten nodig. Hoe motiveer je iemand, hoe leg je iets uit? Vanuit mijn opleiding kan ik die handvatten bieden. Niet alleen aan de werkbegeleiders van de MDL-afdeling, maar inmiddels ook aan de praktijkopleiders in opleiding van de afdelingen Cardiothoracale Chirurgie en Interne Geneeskunde. Daarnaast kijk ik hoe het leerklimaat op de afdeling is en kan ik coaching bieden aan zowel de studenten als werkbegeleiders.’
‘Heel verschillende. Duaal- en beroepsbegeleidende leerweg-(BBL) studenten doen een werkend leren-traject binnen verschillende afdelingen in OLVG. Daarnaast zijn er MBO- en HBO-studenten, die tien weken tot een jaar stagelopen. We kijken per persoon wat er nodig is. Een eerstejaarsstudent moet je veel uitleggen en voordoen, bij een vierdejaars kun je veel meer gaan coachen.’
‘Op onze afdeling hebben we een officiële leerwerkplaats, waar een werkbegeleider twee tot drie studenten begeleidt in het verzorgen van maximaal zes patiënten. De begeleider is laagdrempelig benaderbaar, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving. Sinds het najaar van 2024 werken we bovendien samen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA): docenten komen lesgeven ín OLVG. Theorie en praktijk zijn daardoor optimaal met elkaar verbonden.’
‘Naast praktische vaardigheden is communicatie cruciaal. Je spreekt met mensen met een taalbarrière of een verslaving – ieder gesprek vraagt een andere aanpak. Tegelijkertijd moet je de mens achter de ziekte blijven zien. Ook is een onderzoekende houding belangrijk. Elke alvleesklierontsteking verloopt bijvoorbeeld anders. Daarom is het van belang te blijven observeren, signaleren en klinisch redeneren.’
‘Zeker. Dankzij de veilige leeromgeving en begeleiding op maat hebben de studenten een positieve ervaring op onze afdeling. Van de zeven vierdejaarsstudenten zijn er afgelopen jaar vijf bij ons op de afdeling blijven werken – daar ben ik heel trots op.’