home

50 tinten wit: de praktijkopleider verpleegkundigen

Sofie Fuhring is praktijkopleider op de MDL-afdeling

In OLVG werken honderden verpleegkundigen met elk een eigen specialisme en expertise. In de rubriek ’50 tinten wit’ belichten we verschillende soorten verpleegkundigen en hun bijdrage aan de beste zorg. Vandaag: Sofie Fuhring, praktijkopleider verpleegkundigen op de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten. ‘Ik wil mensen opleiden tot professionele verpleegkundigen, want die hebben we hard nodig in de zorg.’

Hoe begon je carrière in OLVG?

‘Na mijn HBO-V opleiding startte ik als verpleegkundige op de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten. Hier komen patiënten met net ontdekte kanker in de maag of darm, maar ook mensen met de ziekte van Crohn of een leverziekte als gevolg van een alcoholverslaving. Die laatste groep kan ontwenningsverschijnselen vertonen, wat soms leidt tot agressie. Het is een veelzijdige en leerzame afdeling.’

Hoe werd je praktijkopleider?

‘Ik begeleidde graag studenten en werd al snel coördinator. Toen een collega van het Leerhuis met verlof ging, nam ik haar taken over: beoordelingen, evaluaties en monitoring van studenten. Het leerhuis lanceerde in die tijd het plan “Maximaal opleiden”, dat verpleegkundigen de kans biedt om praktijkopleider te worden. Deze begeleiden studenten en coachen werkbegeleiders op de afdelingen. Om praktijkopleider te worden volgde ik een post HBO-opleiding.’

Dus als praktijkopleider coach je de begeleiders van de studenten?

‘Ja, om studenten te begeleiden heb je verschillende handvatten nodig. Hoe motiveer je iemand, hoe leg je iets uit? Vanuit mijn opleiding kan ik die handvatten bieden. Niet alleen aan de werkbegeleiders van de MDL-afdeling, maar inmiddels ook aan de praktijkopleiders in opleiding van de afdelingen Cardiothoracale Chirurgie en Interne Geneeskunde. Daarnaast kijk ik hoe het leerklimaat op de afdeling is en kan ik coaching bieden aan zowel de studenten als werkbegeleiders.’

Wat voor studenten begeleiden jullie op de MDL-afdeling?

‘Heel verschillende. Duaal- en beroepsbegeleidende leerweg-(BBL) studenten doen een werkend leren-traject binnen verschillende afdelingen in OLVG. Daarnaast zijn er MBO- en HBO-studenten, die tien weken tot een jaar stagelopen. We kijken per persoon wat er nodig is. Een eerstejaarsstudent moet je veel uitleggen en voordoen, bij een vierdejaars kun je veel meer gaan coachen.’

Hoe begeleiden jullie de studenten?

‘Op onze afdeling hebben we een officiële leerwerkplaats, waar een werkbegeleider twee tot drie studenten begeleidt in het verzorgen van maximaal zes patiënten. De begeleider is laagdrempelig benaderbaar, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving. Sinds het najaar van 2024 werken we bovendien samen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA): docenten komen lesgeven ín OLVG. Theorie en praktijk zijn daardoor optimaal met elkaar verbonden.’

Wat is voor een student belangrijk om te kunnen op deze afdeling?

‘Naast praktische vaardigheden is communicatie cruciaal. Je spreekt met mensen met een taalbarrière of een verslaving – ieder gesprek vraagt een andere aanpak. Tegelijkertijd moet je de mens achter de ziekte blijven zien. Ook is een onderzoekende houding belangrijk. Elke alvleesklierontsteking verloopt bijvoorbeeld anders. Daarom is het van belang te blijven observeren, signaleren en klinisch redeneren.’

Blijven er wel eens studenten werken na afronding van hun opleiding?

‘Zeker. Dankzij de veilige leeromgeving en begeleiding op maat hebben de studenten een positieve ervaring op onze afdeling. Van de zeven vierdejaarsstudenten zijn er afgelopen jaar vijf bij ons op de afdeling blijven werken – daar ben ik heel trots op.’