home

‘Thuismonitoring kan zorg ontlasten’

Zorg op afstand komt steeds vaker voor. Patiënten komen niet meer alleen fysiek naar het ziekenhuis; afspraken gaan via telefoon of video en apps worden gebruikt om patiënten thuis te kunnen monitoren. Pamela Williams is een van de patiënten die vanaf het begin de OLVG Hartcentrum app gebruikt. ‘Het is een zeer handige aanvulling op de gewone zorg.’

‘In 2016 werkte ik als eindredacteur Engels bij de NTR. Ik was te zwaar, maar had eigenlijk over mijn gezondheid niets te klagen. Ik was dan ook al 20 jaar niet naar de huisarts geweest. Op een vrijdagmiddag zat ik in de trein naar huis en voelde ik me niet lekker. Ik was misselijk en dat ging maar niet over. Die avond stapte ik in de taxi om naar OLVG te gaan; binnen een minuut was ik op de SEH. Ik had een zware hartaanval gehad. Meerdere zelfs, zo bleek. Ik schrik niet snel, maar het besef dat ik dood had kunnen zijn vond ik heftig. Ik lag heel snel aan de hartbewaking en diezelfde nacht om 3 uur werd ik gedotterd. Sindsdien ben ik hartpatiënt. Zo kan het dus gaan: van 20 jaar niet naar de huisarts, naar 2,5 week ziekenhuisopname en 20 medicijnen die ik moest slikken.’

Tsunami aan problemen

‘In 2018 ging ik flink achteruit. Ik hield al jaren vocht vast, maar nu had ik een tsunami aan problemen: het ging slechter met mijn hart en mijn nierfunctie daalde drastisch. Ik bleek een tumor van 11 cm rond mijn aorta in mijn buik te hebben die niet verwijderd kon worden. In dat jaar heb ik 11 ingrepen gehad, was ik opgenomen voor bijna 6 weken en had ik op 137 dagen een afspraak in het ziekenhuis. Nu heb ik hartfalen, ritmestoornissen, 2 lekkende hartkleppen en een pacemaker. Toch hoef ik dankzij thuismonitoring minder vaak naar het ziekenhuis.’

Zorg op afstand via een app

‘Tijdens een afspraak begon mijn arts over een app. Ik ben vrij technisch en was direct enthousiast. Ik ben de app gaan gebruiken en inmiddels zijn we een aantal apps en versies verder. Maar ik ben niet altijd alléén maar enthousiast geweest. Soms werd duidelijk dat er wat aanpassingen nodig waren om het gebruik te optimaliseren. Ik moest toen dagelijks waardes invoeren, maar er werd vaak maar één keer per week naar de data gekeken.’

‘Nu gaat het al veel beter. Ik voer elke maandag m’n metingen in. Ik leg m’n vinger op de camera van m’n telefoon voor een hartfilmpje, mijn gewicht, bloeddruk en hartslag worden gemeten en ik kan de waardes direct in de app zetten. Daarnaast kan ik zelf aangeven of ik klachten heb. Als dat zo is kan ik ook bellen, maar soms zijn de wachttijden lang of is een zorgverlener niet bereikbaar. Een bericht sturen kan altijd. Elke dag kijkt een zorgverlener mee naar de waarden. Ik krijg een reactie in de app en kan via MijnOLVG contact zoeken als dat nodig is.’

Ontlasting voor de zorg

‘Ik ben patiënt bij de afdelingen Cardiologie, Interne Geneeskunde, Pijncentrum en Longgeneeskunde. Steeds meer afdelingen maken gebruik van apps. Dat is logisch en belangrijk, want er moet ontlasting voor de zorg komen: er is steeds minder zorgpersoneel, terwijl de vraag naar zorg stijgt. Digitalisering is een manier om dit gat te vullen. Ik vind het fijn dat ik nu overal een hartfilmpje kan maken. En omdat ik een aantal keer bewusteloos ben geraakt door een zeer lage bloeddruk is het ook fijn dat mijn bloeddruk in de gaten gehouden wordt. Natuurlijk houd je ook contact met je arts. Menselijk contact moet blijven. Thuismonitoring via de app is vooral een zeer handige aanvulling voor de gewone zorg.’

Niemand mag buiten de boot vallen

‘Waar wel goed op gelet moet worden is dat het voor iedereen toegankelijk is. Op een gegeven moment kon ik bijvoorbeeld een waarde niet meer invoeren, omdat mijn telefoon eigenlijk al te oud was voor de app. Voor mij was dat vrij makkelijk op te lossen, maar niemand mag buiten de boot vallen. Er zijn nog best wat digibeten en die moeten geholpen worden, bijvoorbeeld met goede en toegankelijk voorlichting.’