Knappe Kop: Florian van Hunnik

Knappe koppen. In OLVG hebben we er genoeg. In deze rubriek maak je kennis met de bijzondere talenten van onze verpleegkundigen, artsen en het ondersteunend personeel. Vandaag stellen we je voor aan Florian van Hunnik, verpleegkundige en manager op de Medisch Psychiatrische Unit (MPU) én aanjager van de digitalisering van het ziekenhuis. ‘Er is alle reden om meer snelheid te maken.’

Je bent verpleegkundige én manager. Hoe zit dat? 

‘Toen de Medisch Psychiatrische Unit 10 jaar geleden werd opgericht, ben ik na 3 maanden als verpleegkundige erbij gekomen. De eerste jaren was het flink bouwen: er kwamen eenpersoonskamers, meer glas om beter zicht te hebben op de patiënten, licht wat je kunt dimmen. Allemaal maatregelen om het prettig te maken voor de patiënt. Ook ons team ontwikkelde zich: ik werd gevraagd als meewerkend teamleider en kon uiteindelijk doorgroeien tot operationeel manager. Een aantal dagen per maand werk ik nog als verpleegkundige: ik denk dat ik een betere manager ben als ik weet wat er op de werkvloer speelt.’

Sinds een paar jaar ben je ook nog Chief Nursing Information Officer (CNIO). Wat houdt dat in?

‘Met een klein team van de CMIO en innovatieartsen werk ik aan de digitalisering van het ziekenhuis. OLVG loopt best voorop, maar er is alle reden om meer snelheid te maken: de zorgvraag neemt de komende 20-30 jaar toe en wordt complexer, terwijl we kampen met een personeelstekort. Een paar weken geleden verscheen er een rapport van adviesorganisatie Gupta. Dat concludeerde: het personeelstekort in de zorg kan volledig opgelost worden als je bestaande technologieën optimaal benut.’ Ik wist dat er veel potentieel was, maar ik vond dit wel een eyeopener.’

Dus de oplossing is er al, maar wordt niet ingezet. Waarom niet?

‘Onder andere doordat weinig medewerkers en patiënten de noodzaak voelen. Kijk, als in je dorp een bank sluit, móet je wel mobiel bankieren. En nu supermarkten langzaam maar zeker de kassa’s sluiten, móet je wel scannen. De commerciële wereld heeft belang bij digitalisering, omdat het over het algemeen de kosten drukt. In de zorg ligt dat anders.
Ook horen we van medewerkers dat zij een te hoge werkdruk ervaren, waardoor ze geen tijd en ruimte hebben om aan innovatie te denken. We willen de hoge werkdruk oplossen door innovaties, maar om te innoveren moet je tijd maken en die tijd is er niet. Een kip-ei verhaal.’

Wat ga je komende tijd doen om dit aan te pakken?

‘Na de zomer ga ik het elektronisch patiënten dossier (Epic) onder de loep nemen. Afstoffen, zou ik willen zeggen. We gebruiken Epic momenteel nog te vaak alsof het een papieren klapper is, terwijl de digitale mogelijkheden eindeloos zijn. Met een groep verpleegkundigen en applicatiespecialisten wil ik per stap het verpleegkundig proces kijken: wat leggen we vast en is dat wel nodig? Kan het niet een tandje minder en slimmer? Ik denk echt dat we de tijd die verpleegkundigen met administratie bezig zijn enorm kunnen verkorten. Dat we ze het een stuk makkelijker kunnen maken. En plezieriger.’ 

Kun je een voorbeeld geven van een proces dat dankzij digitalisering sneller verloopt?

‘Ja, onlangs is de beddenschoonmaak gedigitaliseerd. Als je nu een patiënt ontslaat krijgt de schoonmaak een melding en komt er iemand om het bed te verschonen. Dat is veel efficiënter dan eerst: toen liepen schoonmakers de hele dag door de gangen om te zien waar de bedden vuil waren. En momenteel zijn we bezig met de aanschaf van bloeddrukmeters die gekoppeld zijn aan Epic. Als je een meting doet bij een patiënt, komt de waarde meteen in het dossier. Klinkt heel logisch, maar tot nu toe werden de waarden op een kladpapiertje geschreven en overgetypt in de computer.’

Je klinkt als een erg drukke duizendpoot. Waar vind je je ontspanning?

‘Op mijn bootje. Heerlijk. Even weg van het beeldscherm en met een boek afdwalen naar een andere wereld.’