home

2024: uitdagingen en mooie teamprestaties

In 2024 speelde OLVG een grote rol van betekenis in de stad Amsterdam. Met ruim 6000 medewerkers werkten we dag en nacht met toewijding aan de topklinische zorg voor onze patiënten. Zorg die we continu blijven verbeteren en vernieuwen.

Tegelijkertijd was 2024 een jaar van grote uitdagingen én teamprestaties. De grootste uitdagingen waren de oplopende personeelstekorten en de financiële druk die op OLVG kwam te staan. Toch is het gelukt om 2024 af te sluiten met een positief resultaat. Een prestatie die alleen mogelijk was door als één team met daadkracht samen te werken. Iets waar we trots op zijn en wat we komende jaren voortzetten.

Samenwerking en krachten bundelen stond ook centraal binnen onze geboortezorg. Vanaf maart 2024 staan we op één locatie met één team klaar voor de geboorte van jaarlijks duizenden Amsterdammertjes. 

Ook bleven we vooruitkijken en investeren in kwaliteit, innovatie en samenwerking. Zo behaalden we de Qualicor-audit: een belangrijke bevestiging van onze inzet voor continue kwaliteitsverbetering. Voor onze digitale zorgprogramma’s digital@OLVG en Zorg bij Jou ontvingen we IZA-transformatiegelden. Een erkenning van onze aanpak, waarmee we samen met de 7 Santeon ziekenhuizen de zorg toekomstbestendig maken. 

In 2024 werkten we verder aan een inclusief OLVG waarin iedereen zich veilig, welkom en gewaardeerd voelt. Dat onderstreepten we door het ondertekenen van de Charter Diversiteit. Een divers OLVG is veerkrachtiger en kan nog beter aansluiten bij de zorgvragen van álle Amsterdammers.

2024 stond bovendien in het teken van bouwen aan de toekomst. Letterlijk én figuurlijk. De bouw van het nieuwe labgebouw was in volle gang, en de voorbereidingen voor de eerste fase van de nieuwbouw werden steeds concreter. Zo werkten we aan een OLVG dat klaar is voor de toekomst: duurzaam, innovatief en mensgericht.

Bestuurlijk werd OLVG in 2024 geleid door interim voorzitter raad van bestuur Rob Dillmann. Wij zijn hem zeer erkentelijk voor zijn inzet en inspanningen voor OLVG. 

We kijken met trots terug op wat we samen hebben bereikt. Dankzij de toewijding van onze medewerkers, het vertrouwen van onze patiënten en de samenwerking met onze zorgpartners. Onze dank is groot. Laten we samen blijven bouwen aan de zorg van morgen. Voor een beter leven in een gezonder Amsterdam!

13 mei 2025 Raad van bestuur OLVG, Wietske Vrijland, Cees Buren, Pien Beltman

 

 

Over ons

OLVG is een topklinisch opleidingsziekenhuis en hét stadsziekenhuis van Groot Amsterdam, met hoofdlocaties in Oost en West. Naast deze hoofdlocaties heeft OLVG polikliniekfuncties op locatie Spuistraat en in het Medisch Centrum Jan van Goyen. Beide hoofdlocaties bieden 24/7 basiszorg en spoedeisende hulp, met een Intensive Care en een centrum voor moeder en kind. Hierdoor kan de Amsterdamse patiënt dag en nacht rekenen op acute medische zorg door specialistische teams. De unieke positie als toonaangevend stadsziekenhuis van Groot Amsterdam blijkt uit het feit dat OLVG jaarlijks medische zorg biedt aan circa 240.000 patiënten. De Spoedeisende Hulp-afdelingen van beide locaties vormen samen één van de grootste SEH’s van Nederland met jaarlijks zo’n 70.000 bezoeken. De cardiologen van het Hartcentrum voeren jaarlijks meer dan 2.000 dotterbehandelingen, circa 1053 ablaties, 124 TAVI’s, 370 pacemakers en 140 ICD’s uit. Per jaar worden circa 750 hartoperaties uitgevoerd waarvan een steeds groter deel minimaal invasief. Jaarlijks vinden er op beide locaties samen circa 3750 bevallingen plaats; een groot deel van de Amsterdammers wordt in OLVG geboren.

Onze speerpunten

We leveren een volledig en breed palet aan zorg voor de Amsterdammers. Binnen ons zorgaanbod hebben we zes speerpunten waar we ons extra in onderscheiden. Het gaat om zorg waar we een bijzondere rol in de regio vervullen en/of waar we een groot aandeel topklinische zorg leveren. Binnen de speerpunten wordt door meerdere afdelingen samengewerkt om zorg met de meeste waarde voor de patiënt te leveren.

Karakter OLVG

OLVG is een bijzonder en dynamisch ziekenhuis in een wereldstad. Daarom heeft het ziekenhuis zo'n uitgesproken karakter. Met de karaktereigenschappen van OLVG, de kernwaarden, laten we zien wie we zijn en waar we voor staan. Hiervoor hebben we medewerkers, patiënten én bezoekers gevraagd wat zij nu typisch OLVG vinden.

Strategie 2023 - 2025

Met aandacht en lef 

2024 was het tweede jaar van onze strategie ‘met aandacht en lef’. Hierin staat het toegankelijk houden van zorg centraal. Met een toenemende vraag naar zorg en steeds minder personeel is dit een grote uitdaging.

Het toegankelijk houden van zorg vraagt om een ingrijpende verandering. Een transformatie terwijl de dagelijkse zorg voor patiënten doorgaat. Dit is alleen mogelijk met aandacht en lef. Aandacht voor onze medewerkers en patiënten, en lef in het proberen van nieuwe oplossingen.

 

 

Met onze OLVG-strategie 2023-2025 geven we handvatten aan alle OLVG'ers om ook de komende jaren – waarin de druk op de zorg onverminderd hoog blijft – succesvol door te komen als één organisatie. Schouder aan schouder, met elkaar. Voor een beter leven in een gezonder Amsterdam.

Binnen de strategie richten we ons op 3 pijlers:

.

De menselijke maat

Onze drijver

De beste en meest passende zorg geven aan patiënten is wat ons drijft. Onze medewerkers maken door hun bevlogenheid en professionaliteit elke dag het verschil voor patiënten. We stellen hen in staat om dat te kunnen doen en geven hen het vertrouwen.


Ambities

  1. Patiënten en medewerkers voelen zich gezien en gehoord bij ons.
  2. Onze zorg heeft aantoonbaar toegevoegde waarde voor de patiënt.
  3. We bereiden medewerkers voor op de zorg van de toekomst en stimuleren & faciliteren hen om continu te blijven ontwikkelen.
  4. Patiënten zijn het uitgangspunt bij het inrichten van onze organisatie en processen.

.

Topklinische rol in het netwerk

Onze taak

We realiseren ons dat we onderdeel zijn van het (zorg)netwerk van de patiënt. We voelen ons mede verantwoordelijk om met onze partners passende zorg te leveren. Samen houden we de zorg toegankelijk voor de Amsterdammers. Wij pakken onze rol als topklinisch ziekenhuis in het zorglandschap van Amsterdam.


Ambities

  1. We organiseren de electieve en chronische zorg doelmatig en servicegericht.
  2. We onderscheiden ons met een acuut & topklinisch profiel.
  3. We versterken en vergroten onze partnerships, binnen en buiten de zorg.
  4. We nemen een leidende rol in het professionaliseren van de digitale zorg in de regio.

.

Onze zorg is vernieuwend

Onze manier

Onze patiëntenzorg is overal: thuis als het kan, in het ziekenhuis als het moet. De digitale en fysieke zorg zijn geïntegreerd en versterken elkaar. Daarin hebben onze locaties een duidelijk eigen profiel.


Ambities

  1. Onze zorg is hybride; een logisch geheel van digitaal en fysiek.
  2. We realiseren locaties met een eigen profiel.
  3. Dankzij data en medische technologie verbeteren we onze patiëntenzorg continu.
  4. We dragen bij aan een duurzame wereld.

Kerngetallen OLVG

Patiëntverhalen

Iedere patiënt heeft een eigen verhaal. Wij zijn er op betekenisvolle momenten in ieders leven. Samen met onze patiënten kijken we welke zorg het beste past.

Nic brengt koekjes naar chemo-afdeling: ‘Ik voel me daar thuis’

Nic (46) kreeg onverwachts de diagnose prostaatcarcinoom in stadium 4. Wat begon als een heftige periode vol onzekerheid, groeide uit tot een inspirerend verhaal.

Nic is een vaste gast op de dagbehandeling Oncologie, niet meer als patiënt, maar als vrijwilliger. Om de week brengt hij zelfgebakken koekjes langs voor patiënten die chemotherapie ondergaan. 

Nic kwam erachter dat hij prostaatcarcinoom had na aanhoudende rugklachten. ‘Ik dacht dat het erbij hoorde op mijn leeftijd, maar na een paar onderzoeken kreeg ik de diagnose. Het was een enorme schok,’ vertelt Nic. 

Lees meer

Robin kreeg borstkanker: ‘Ik kan nu zo genieten van kleine dingen'

Robin was 33 toen ze vorig jaar tijdens een zakenreis een knobbel in haar borst voelde. Al snel bleek dat ze een agressieve vorm van borstkanker had.

Veel tijd om stil te staan bij het nieuws had ze niet. Hoe verwerk je zo’n diagnose? ‘Ik vraag mezelf elke dag: wat heb ik vandaag nodig om mezelf te ondersteunen? Ik heb een ontzettend leuke, maar pittige baan.

Ik vloog van hot naar her, maakte lange dagen, er was altijd wel wat te doen. Tussen alle hectiek door ontdekte ik een bobbel in m’n borst zo groot als een golfbal. De huisarts stuurde me door naar OLVG. Ik bleek een agressieve vorm van borstkanker te hebben.' 

Lees meer

Vrijwilliger Jasmijn: 'Vrijwilligerswerk is zo dankbaar'

Onze vrijwillgers maken het verschil in OLVG. Een van deze vrijwilligers is Jasmijn Verboom (29). Ze brengt patiënten van en naar de ingang van locatie Oost. ‘Het contact met mensen vind ik het allerleukste.’

Je hebt het er druk mee, Jasmijn!

‘Normaal staan we met zijn tweeën hoor. Mijn collega is even van haar

plaats, en net dan wordt het zo druk! Maar ja, ik vervoer op een dag wel meerdere patiënten met behulp van een rolstoel. Ik heb daarnaast nog wel meer taken. Ik sta meestal in de hal om mensen te verwelkomen, hun vragen te beantwoorden en ze de weg te wijzen.’

Lees meer

Laatste keer in bad

Op mijn afdeling lag een oude vrouw die niet langer wilde leven. In samenspraak met haar huisarts prikte de vrouw een datum voor haar euthanasie. 

Misschien had de vrouw nog een laatste wens die ik kon inwilligen? Ik was vastberaden alles te doen wat binnen de mogelijkheden lag. Mevrouw wilde echter niets, alleen nog een laatste keer douchen. En dat bracht me op een idee.

Bij navraag op de afdeling Verloskunde bleek ik een bevalbad te kunnen lenen. Ik stelde dit aan mevrouw voor. Als ze de energie had gehad om op te springen had zij dat zeker gedaan. ‘Kan dat echt? Ik ben al niet meer in bad gegaan sinds…weet ik veel. Heel lang geleden.’ 

Lees meer

Resultaten

In 2023 zijn mooie resultaten bereikt. Hieronder een greep uit de vele resultaten van het afgelopen jaar waar we trots op zijn.

Onze medewerkers

Elke dag zetten onze zorgprofessionals zich in voor de beste patiëntenzorg. We zijn trots op de enorme inzet van al onze medewerkers.

‘Het voelde als thuiskomen.’

Heather, hoe ben je bij de anesthesiemedewerker opleiding terechtgekomen?

‘Tijdens mijn studie bewegingswetenschappen dacht ik al dat het leuk zou zijn om in een ziekenhuis te werken. Ik vind het leuk om zorg te verlenen. Een vriend van me is personal trainer van een IC-arts en stelde voor om eens met haar te praten. Ik ontdekte dat er zoveel meer functies in een ziekenhuis zijn dan alleen artsen en verpleegkundigen. Zij raadde anesthesiemedewerker aan vanwege mijn technische achtergrond. En zo kwam ik bij deze opleiding terecht. Hiervoor ben ik nooit eerder op een OK geweest! Nou ja, buiten die ene keer toen ik als kind mijn amandelen liet verwijderen’

Lees meer

‘Ik vind het fijn om mensen te verzorgen en te verwennen, tot in de laatste fase van hun leven.’

Wat vind je het leukst aan deze baan?

‘Het verzorgen van mensen, heerlijk. Vooral patiënten die hier wat langer liggen, gun ik dat ze zich mens blijven voelen. Denk aan een oudere vrouw, die normaal altijd piekfijn en keurig gekapt de deur uit ging. Dan zie ik ze liggen in het ziekenhuisbed, geen zin en geen puf om zichzelf mooi te maken. Ik vind het dan fijn om die mensen over een punt heen te helpen. Lekker onder de douche te gaan en de haren te wassen. Ik pak de föhn erbij, de rolborstel. Ik trek daarna ook echt geen operatieschort meer aan bij ze, maar een mooi setje kleding dat in de kast hangt. Zo bijzonder, je ziet ze opknappen.’

Lees meer

Zij onderzocht of Virtual Reality-hypnose kinderen kan helpen minder bang te zijn en minder pijn te voelen als ze geprikt worden.

Je bent in een mooi onderwerp gespecialiseerd. Waarom koos je hier eigenlijk voor?

‘Als kinderverpleegkundige merkte ik dat patiëntjes vaak pijn, spanning en vervelende ervaringen hadden bij medische ingrepen. Hier wilde ik iets in betekenen. Dat moest toch anders kunnen. Kort daarna solliciteerde ik om die reden bij OLVG, een van de expertisecentra rondom het verminderen van pijn en angst bij kinderen rondom medische handelingen.’

Lees meer

‘Patiënten herstellen sneller als ze uit bed komen’

Wat doe je als fysiotherapeut in OLVG?

‘Een belangrijk deel van mijn werk is om patiënten zo snel mogelijk weer in beweging te krijgen.
Ik begeleid patiënten bij hun revalidatie na bijvoorbeeld een hartinfarct of openhartoperatie. En ik werk op de chirurgische verpleegafdelingen, waar patiënten liggen die net geopereerd zijn.'

Lees meer

‘Patiënten voelen zich weer mens als ze bij de kapper zijn geweest.’

Heb je bewust gekozen voor een kapsalon in het ziekenhuis?

‘Nee, ik ben er op mijn 19e ingerold. In eerste instantie vond ik het vooral aantrekkelijk omdat ik dan nooit op zaterdag hoefde te werken, maar wat nog fijner bleek: in al die 14 jaar dat ik hier werk heb ik geen dag sleur gevoeld. In eerdere kapsalons voelde ik die wel. Maar hier zijn de mensen en de ziektebeelden zo divers, dat geen enkele dag hetzelfde is. Na enkele jaren als werknemer ben ik in 2018 eigenaresse van de kapsalon geworden.’

Lees meer

‘We helpen ook de ouders, maar we zetten het kind altijd centraal.’

Mareike, wat doe je als adviseur kindveiligheid?

‘Als adviseur kindveiligheid werk ik samen met de consulent kindveiligheid en twee kinderartsen. Sinds 2013 is de Wet verplichte meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld van kracht. Deze helpt professionals met het signaleren en handelen bij (vermoedens van) huiselijk gemeld of kindermishandeling. Ik schrijf protocollen, geef scholing aan onze zorgverleners en bespreek met mijn collega's de gemelde signalen van zorgverleners.'  

Lees meer

Duurzaamheid

Als ziekenhuis vinden wij duurzaamheid belangrijk. Dat betekent: goed zorgen voor mens en milieu in alles wat we doen.

Tien jaar geleden zijn we  met behulp van de Milieuthermometer Zorg aan de slag gegaan. Dit is een hulpmiddel om te verduurzamen op basis van gestelde criteria. In 2015 kregen we voor locatie Oost een gouden erkenning. In 2020 volgde ook locatie West. Beide locaties hebben deze erkenning nog steeds.

Sinds 2023 is duurzaamheid één van de vaste onderdelen in de OLVG brede strategie voor de toekomst. In ons duurzaamheidsbeleid hebben we vastgesteld waar wij ons op richten en wat onze doelstellingen zijn. In ons duurzaamheidsverslag staat wat we in de praktijk gedaan hebben, welke resultaten we hebben behaald en wat onze plannen zijn voor de toekomst.

We lichten alvast drie voorbeelden toe.

Nieuw labgebouw

Sinds oktober 2023 bouwen we naast onze locatie in West aan een nieuw labgebouw. Deze wordt eind juni 2025 opgeleverd. De bouw is dus in volle gang en duurzaamheid is een belangrijk thema binnen dit project.

Eén van de grote initiatieven is de warmte- en koudeopslag, afgekort WKO. Dit systeem zorgt ervoor dat we energiezuinig kunnen verwarmen en koelen. 
Maar daar blijft het niet bij: 

  • het gebouw krijgt een sedumdak. Sedum is een vetplantje en zorgt voor extra isolatie en opvang van regenwater;
  • de toiletten worden gespoeld met regenwater.
  • het gebouw krijgt driedubbel glas; het meest isolerende glas dat op dit moment verkrijgbaar is.
  • de elektrische zonwering wordt aangestuurd door zonnepanelen.
  • het gebouw krijgt een energiemonitoringsysteem

Ook is er aandacht voor hergebruik: het hout van gekapte bomen is verwerkt in bankjes die in de tuin van het labgebouw worden geplaatst. De gekapte bomen worden overigens ook weer herplant. 

Steeds meer Green Teams

Een van de speerpunten van ons duurzaamheidsbeleid is het opzetten van meer Green Teams. We moedigen medewerkers aan om een Green Team te starten. We helpen hen om duurzame verbeteringen te bedenken en uit te voeren.

Een goed voorbeeld is het Green Team van de operatiekamers (OK). Dit team heeft al veel duurzame acties uitgevoerd. Voorbeelden van wat zij doen zijn het inzamelen en recyclen van laryngoscoopbladen, hergebruik van staplers, PET-verpakkingen en Blue Wraps en sinds 2024 ook het recyclen van aluminium verpakkingen van hechtingen. Andere stappen die zij hebben gezet, zijn het gebruik van wasbare warmtedekens en de voorbereiding op wasbare warmtejasjes. Zonder dit Green Team was OLVG minder ver gekomen met duurzaamheid. Dat komt vooral door de inzet van Talitha Hoppe.

Talitha is daarom sinds juni 2023 aanjager van alle Green Teams. Zij helpt teams bij hun opstart en zorgt dat ze elkaar ontmoeten en ideeën delen. In 2021 waren er 3 Green Teams. In 2024 zijn dat er al 28. Dat is een geweldig resultaat.

Beeld: Talita's belangrijkste tip? Bekijk alles wat je doet door een groene bril.

Pilot Geriatrie groot succes!

Circulair werken is een belangrijk onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Op verpleegafdelingen gebruiken we veel materialen. Daar is dus ook veel winst te behalen. Dat wilden we onderzoeken.

We begonnen op de verpleegafdeling Geriatrie. Tijdens de pilot werd gewerkt volgens het refuse, reduce & replace - principe: Hebben we alles wat we gebruiken echt nodig? Kan het ook met minder? Zijn er duurzamere alternatieven? De resultaten waren overtuigend:

  • 25,9% minder verbruik van de zeven meest gebruikte producten
  • 47% minder celstofmatjes
  • 32% minder rode medicijnbekers
  • 31% minder nierbekkens

Circulairder werken op een verpleegafdeling is haalbaar én levert niet alleen milieuvoordelen op, maar ook directe kostenbesparingen. We willen deze aanpak ook op andere afdelingen gebruiken. We starten met een OLVG-breed project om op alle afdelingen het gebruik van celstofmatjes te verminderen. Wordt vervolgd!