home

Collectieve patiëntenparticipatie : verbeteren van de zorg

OLVG doet op verschillende manieren onderzoek naar de ervaringen van patiënten. Deze onderzoeken worden gebruikt om de zorg in OLVG te verbeteren. Een afdeling kan ook een eigen vragenlijst gebruiken om de zorg te verbeteren. 

Patiëntervaringsmonitor

De patiëntervaringsmonitor maakt gebruik van een standaardvragenlijst voor ziekenhuizen. Alle Santeon ziekenhuizen doen hieraan mee. De Santeon ziekenhuizen hebben hiervoor het onafhankelijk onderzoeksbureau Expoints de opdracht gegeven om het onderzoek uit te voeren. De vragenlijst meet de ervaringen van patiënten. De vragenlijst wordt digitaal verstuurt vanuit het e-mailadres denkmee@olvg.nl. Kijk ook op onze webpagina Patiëntervaringsmonitor.

OLVG uitvraag patiëntervaringen

Enkele keren per jaar maakt OLVG gebruik van een korte vragenlijst die wordt verstuurd aan patiënten die de afgelopen maand in OVLG zijn geweest. De vragenlijst bestaat uit maximaal 6 vragen en wordt digitaal verstuurt vanuit het e-mailadres denkmee@olvg.nl.

OLVG Verbetermeter

De OLVG Verbetermeter is een vragenlijst van 1 medische afdeling.  De vragen bedenkt de afdeling zelf. De afdeling gebruikt de verbetermeter om de zorg op de afdeling te verbeteren. Kijk ook op onze webpagina OLVG Verbetermeter

Spiegelgesprek

Samen met 6 tot 8 andere patiënten en 2 gespreksleiders praat u over hoe u de zorg heeft ervaren. Alle patiënten die meedoen aan het spiegelgesprek hebben een vergelijkbare ziekte of behandeling meegemaakt. Zorgverleners luisteren op de achtergrond mee en doen niet mee met het gesprek. Kijk ook op onze webpagina Spiegelgesprek

Patiëntenpanel

OLVG heeft een Patiëntenpanel. De leden van het Patiëntenpanel delen op verzoek hun ervaring, mening, behoefte of idee over OLVG. Kijk ook op onze webpagina Patiëntenpanel.

Focusgroep

Een focusgroep is een gesprek met een groep patiënten en 2 gespreksleiders uit OLVG. Tijdens dit groepsgesprek wordt een specifiek onderwerp besproken. Er is ruimte om ieders behoeften, ideeën en meningen te delen en met elkaar hierover in gesprek te gaan. Tijdens dit gesprek worden de belangrijkste aspecten voor de patiënt duidelijk. Dit geeft OLVG weer richting bij bijvoorbeeld:

  • Het inrichten van een nieuwe spoedeisende hulp
  • in kaart brengen wat voor diabetes patiënten aan digitale zorg belangrijk is

Denktanks en workshops

Een denktank of workshop is een bijeenkomst van een patiëntengroep met 2 begeleiders. Tijdens de bijeenkomst wordt verder ingegaan op een uitdaging of doorontwikkeling in de zorg. Er is geen vaste werkvorm. De meeste deelnemers worden via het Patiëntenpanel uitgenodigd om mee te doen.

Op eigen initiatief uw ervaring of uw mening delen

U kunt op verschillende manieren uw ervaring uw mening delen via: