Uw dossier online inzien?
In MijnOLVG kunt u uw persoonlijke gegevens van OLVG inzien en beheren. U kunt bijvoorbeeld uw afspraken bekijken, onderzoeksuitslagen inzien en korte vragen stellen.
Lees verder
Wat is er bij een opnamestop precies aan de hand, wat doet OLVG eraan en wat kan je als huisarts in dat geval het beste doen? Huisartsen verbonden aan OLVG kwamen naar onze bijeenkomst om meer uitleg te krijgen over dit actuele onderwerp.
Er zijn verschillende soorten stops: een SEH-stop, CCU-stop en een opnamestop:
OLVG is niet het enige ziekenhuis met stops, het is een landelijke trend. De druk op de zorg is de afgelopen vier jaar extreem toegenomen. Er zijn meer zelfverwijzers die eerder naar de SEH komen en ook de wijze van triëren door ambulances is aangepast. Ambulances rijden eerder naar een ziekenhuis. Ook de (politieke) keuze om ouderen langer thuis te laten wonen, heeft gevolgen. Ouderen komen later naar het ziekenhuis en zijn dan vaak zieker. Daarnaast zijn er personeelstekorten. OLVG kan soms niet anders dan een stop instellen om de kwaliteit en veiligheid van de zorg te kunnen blijven waarborgen.
In heel Nederland is behoefte aan (gespecialiseerd) verplegend personeel. De opleidingsplaatsen kregen de afgelopen jaren te weinig prioriteit door de crisis. In Amsterdam vissen alle ziekenhuizen in dezelfde vijver. Daarnaast maakt de overspannen woningmarkt het extra moeilijk om nieuwe collega’s van buiten Amsterdam aan te trekken. Amsterdam is gewoon (te) duur.
De opnamestops is een complex probleem en OLVG heeft onder de naam ‘Slagkracht’ maatregelen getroffen om de beste zorg te kunnen blijven bieden. Project Slagkracht is onder andere met de volgende verbeteringen begonnen:
Als huisarts kunt u het beste met OLVG bellen om de mogelijkheden van de opname van uw patiënt te bespreken. Een opnamestop kan namelijk per specialisme verschillen. De specialist kan wellicht niet gelijk antwoorden, ook hij/zij moet checken hoe hard de stop is. Is uw patiënt bij ons bekend, dan is er doorgaans geen probleem.
Ook bij een SEH-stop kunt u het beste overleggen wat de mogelijkheden zijn. De situatie kan per uur veranderen. In overleg met de SEH kunnen we uw patiënt –afhankelijk van de zorgvraag- soms later op de dag wel ontvangen.
Bij vragen of opmerkingen over de opnamestops kunt u terecht bij accountmanager 1e lijn Marieke Poel via m.poel@olvg.nl.