home

OLVG lanceert corona-check app voor Amsterdam

In voorbereiding op mogelijk verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19), lanceert OLVG vandaag een app: de OLVG corona check. De app biedt online hulp bij het volgen en beoordelen van klachten die mogelijk wijzen op het coronavirus.

Ondersteund door technologie in de app, beoordeelt (triageren) een medisch team van OLVG welke zorg nodig is. Ook is er op afstand contact met patiënten. De app is voor iedereen in Amsterdam en omgeving (postcodegebied 1000 – 1119) beschikbaar.

De drukte bij de huisartsen en op de Spoedeisende Hulp posten in Amsterdam en omgeving neemt afgelopen dagen flink toe. Om te voorkomen dat de zorg in Amsterdam vastloopt en om mensen in Amsterdam en omgeving te voorzien van de juiste zorg en hulp bij vragen, heeft OLVG samen met het bedrijf Luscii van Daan Dohmen deze digitale ondersteuning ontwikkeld.

In crisistijd gebouwd

De app is in een week tijd door een team van OLVG samen met de technisch specialisten van Luscii gebouwd. Per dag wordt grondig geëvalueerd en beoordeeld of aanvulling en/of aanpassing van de app en het medisch team van OLVG nodig is. Bij goed verloop wordt de app ook aangeboden aan andere ziekenhuizen in de regio.

De app is nadrukkelijk geen vervanging van reguliere zorg of spoedzorg.

Hoe werkt de app?

1. Aanmelden

Aanmelding voor de app gaat via (externe link)www.decoronacheck.nl. Na beoordeling op basis van een aantal criteria (waaronder > 18 jaar, postcodegebied) krijgt iemand toegang tot de app.

2. De app

De app vraagt dagelijks een aantal zaken door te geven. Het gaat om onder andere vragen over de symptomen keelpijn, neusverkoudheid, kortademigheid, temperatuur (koorts) en hoesten. De RIVM richtlijnen en het OLVG-protocol zijn daarbij leidend. Ook is er educatie in de app over het coronavirus en contact op afstand.

3. Medisch team

Achter de app staat een medisch team paraat. Het medisch team van OLVG beoordeelt de antwoorden die gebruikers geven in de app (ondersteund door de techniek van de app). Als er een medische reden is om contact op te nemen, doen zij dat binnen 24 uur (telefonisch of via een bericht in de app).