Overzicht nieuws
Uitgelicht | Vrijdag 8 maart 2019

Internationale Vrouwendag : Natasja stimuleert collega’s in hun ontwikkeling

Sommige heldinnen blinken uit in grote dingen. Andere heldinnen zijn groots in de kleine dingen. Zoals onze *roomservicemedewerker Natasja. Zij behaalde onlangs met vlag en wimpel het certificaat DigiTaal. We spraken haar kort nadat ze vernam dat ze was verkozen tot heldin van OLVG in het kader van Internationale Vrouwendag.

Je bent heldin! Hoe voelt dat?
‘Dat is best eng. Maar ook wel heel bijzonder. Ik had het niet verwacht.’

Jij bent verkozen tot held vanwege je bijdrage aan de training DigiTaal.  Wat vond je zo leuk aan de training?
‘Het was een heel fijne periode van 6 maanden. Ik kreeg samen met andere roomservicemedewerkers de kans om te werken aan mijn basisvaardigheden, zoals taal en communicatie, en die greep ik met beide handen aan. Het was heel bijzonder. We kregen als collega’s een band, je helpt elkaar. Dat was intensief, maar ik ga het missen. ‘

Waarom ben jij uitgeroepen tot held, denk je?
‘Ik ben best wel uitgesproken, ik denk dat het daarom is. Als ik iets vind, dan zeg ik dat. Ik vond de training zo leuk, dat ik riep dat ik wel de assistent van onze docent wilde worden. Ik vond het ook leuk om mijn collega’s te helpen tijdens de training.‘

Wat was voor jou het belangrijkste leerpunt?
‘Ik was soms een beetje ongeduldig. Onze docent wees me daarop tijdens de training, omdat ik op gegeven moment riep dat ik klaar was met een oefening en dat we dus door konden gaan. De andere collega’s waren nog bezig. Toen dacht ik: je hebt gelijk! Sindsdien let ik erop. Ik heb meer rust gekregen en als iets niet gaat in het tempo dat ik wil, dan is dat ook goed.’

Wat heb je verder geleerd?
‘We hebben veel geoefend met mails opstellen, zinnen formuleren, verhalen maken. Wat is aan de hand, wat heb je nodig, wat wil je duidelijk maken.  Dat helpt ons om duidelijker te communiceren.  Zo kunnen we prettiger samenwerken met patiënt en collega.’

* Een roomservicemedewerker verzorgt de maaltijden voor patiënten. Hij/zij zorgt dat de patiënt goed eet en drinkt, zodat die snel en goed kan herstellen. Daarbij wordt goed opgelet wat een patiënt wel en niet mag hebben. Als een patiënt iets beter niet kan eten of drinken, is het zaak dat duidelijk uit te leggen.