Overzicht verwijsnieuws
Uitgelicht | Woensdag 27 februari 2019

Grote uitdagingen voor kwaliteitsarts OLVG

Naast neuroloog is Judith Citroen een van de vijf kwaliteitsartsen van OLVG. Ze is actief betrokken bij patiëntparticipatie in de spreekkamer en heeft dit jaar een grote uitdaging: de identificatieplicht per 1 april strakker invoeren.

Patiëntparticipatie door 3 goede vragen

‘Uit onderzoek blijkt dat betrokken patiënten grotere therapietrouw hebben, beter reageren op de behandeling en meer tevreden zijn over de zorg. Door actieve participatie in het zorgproces zijn patiënten beter geïnformeerd over de behandelmogelijkheden en maken een bewustere keuze voor een behandeling. Vandaar dat we actief de ‘3 goede vragen’ communiceren voordat patiënten op het spreekuur komen. Samen met de afspraakbevestiging ontvangt de patiënt een kaart met tips, onder andere om te letten op de 3 goede vragen, waarmee hij of zij zich mogelijk beter kan voorbereiden op het gesprek met de arts’, aldus Judith.

Identificatieplicht per 1 april

Ook wijzen wij patiënten actief op de identificatieplicht, die OLVG vanaf 1 april strakker gaat handhaven. Judith: ‘We doen dit voor de patiëntveiligheid, om zeker te weten dat we de juiste persoon voor ons hebben. We hebben dit altijd al in onze patiëntenvoorlichting aangegeven en sinds een paar maanden geven we patiënten zonder identificatiebewijs aanvullende informatie over de identificatieplicht. Vanaf 1 april is het beleid dat we mensen niet helpen als zij zich niet kunnen identificeren. Dit is in lijn met de wettelijk vastgestelde identificatieplicht. Uiteraard geldt dit niet voor acute situaties, dan wordt verzocht het identificatiebewijs binnen 14 dagen alsnog aan OLVG te laten zien. Dit betekent nogal wat, en daar zijn we ons zeer bewust van. We hopen dan ook dat verwijzers patiënten hiervan op de hoogte willen stellen.’

Wat doet een kwaliteitsarts?

De kwaliteitsartsen van OLVG houden zich bezig met allerlei vormen van kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan onderzoek naar mogelijke calamiteiten, het opstellen van protocollen, verbeterprojecten en de samenwerking tussen de ziekenhuislocaties. Onze kwaliteitsartsen hebben hun eigen projecten die ze in contact brengt met allerlei disciplines in het hele ziekenhuis. Judith: ‘Juist het samenwerken binnen het ziekenhuis maakt het werk als kwaliteitsarts zo gevarieerd en interessant!’