Overzicht verwijsnieuws
Uitgelicht | Vrijdag 4 augustus 2017

Een dag op de SEH

Wat doet een SEH-arts tijdens een dagdienst en hoe verlopen z’n contacten met huisartsen? Verwijsnieuws vroeg het aan SEH-arts Obbe Tiddens. Ook al is geen dag hetzelfde, toch deed hij een poging een willekeurige dagdienst te beschrijven:

8.00 - 9.00 uur
Overdracht van de nachtploeg, alle patiënten worden besproken. Na afloop schuiven radiologen, orthopeden en chirurgen aan om de gemaakte foto’s uit de nachtdienst door te nemen.

9.00 – 12.00 uur
Ik zie enkele patiënten op de Urgent Care en doe een eerste consult. Het is rustig dus ik heb tijd om ze zelf te behandelen. Vandaag heb ik de supervisie over zo’n 6 assistenten (AIOS, ANIOS en HAIOS en coassistenten).

12.00 – 13.30 uur
Tijdens een rustig moment geef ik een korte scholing aan verpleegkundigen en overleg daarna - namens de SEH - met de collega’s van Chirurgie over een intern verbetertraject.

13.30 uur
Traumapatiënt komt binnen op de shockroom. Als SEH-arts ben ik supervisor en stuur het team en de teamleider aan.

14.00 uur
SEH-verpleegkundigen leggen diverse vragen aan me voor. Als SEH-arts ben je hun eerste aanspreekpunt. Ondertussen belt een huisarts om te overleggen of hij een patient moet insturen. Samen komen we tot een besluit.

15.00 uur
Ik neem contact op met een huisarts omdat ik meer wil weten over voorgeschiedenis en thuissituatie van een patiënt. Door haar informatie kan ik de patiënt nog beter te helpen.

15.30 – 16.30 uur
Na de eerste consulten kan ik door de drukte de behandelingen niet zelf afmaken. Enkele andere specialisten moeten opgeroepen worden. Ik coördineer alle patiëntenzorg zodat iedereen de juiste zorg krijgt en de collega’s goed ingezet worden.

16.30 – 17.30 uur
De overdracht aan de avonddienst. Als laatste krijg ik een twijfelgeval voorgelegd door de HAP. Samenwerking is goed, we helpen elkaar graag.

‘Overleg met huisarts maakt vaak het verschil’
Obbe vindt dat de contacten met de eerste lijn goed zijn, maar hij zou nog vaker willen overleggen: ‘Hoe meer contact, hoe beter. Als een huisarts twijfelt over het insturen van een patiënt, kan hij ons altijd bellen. Als SEH-arts vind ik dat juist erg prettig. Soms kan ik de huisarts op het juiste spoor zetten, of komen we samen tot een weloverwogen besluit. Zelf neem ik wel eens contact op met een huisarts als ik iets meer wil weten over een patiënt. Die informatie maakt vaak het verschil. Voor het geven van feedback over onze zorg bij de SEH kunnen huisartsen me trouwens ook altijd benaderen. Want daarmee kunnen wij onze zorg alleen maar beter maken.’

Betrokken zorgverleners en afdelingen