Aandoeningen & behandelingen

Lichamelijke conditie bij kankeru kunt hiervoor terecht bij Oncologische Zorg

Kanker heeft, net als de behandeling ervan, een grote impact op uw lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Uw lichamelijke conditie kan achteruitgaan, en dit kan zich uiten in vermoeidheid. Vroeger werd bij ziekte en vermoeidheid vaak rust voorgeschreven. Rust heeft echter als bijwerking dat de conditie nog verder achteruitgaat. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat sporten en bewegen tijdens en na de behandeling een belangrijke bijdrage kan leveren aan het opbouwen van de conditie en het herstel.

Tips

  • Kies

    Kies een activiteit die bij u past.
  • Afwisseling

    Zorg voor afwisseling.
  • Rustig opbouwen

    Bouw het bewegen rustig op.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de positieve effecten van bewegen?

U zult merken dat u zich een stuk prettiger voelt als u regelmatig beweegt. Effecten van bewegen zijn:

  • vergroten van de algehele belastbaarheid
  • verbeteren van de mobiliteit, kracht, stabiliteit botten, spieren en gewrichten
  • ontspanning en minder stress
  • vergroten van het zelfvertrouwen
  • vertrouwen krijgen in bewegen

Wat zijn handige tips om te bewegen bij kanker?

  • Oefen niet op de dag van, en de dag na de chemotherapie. Het komt regelmatig voor dat het niet lukt de eerste dagen na de chemotherapie intensief te bewegen. Pak dan de draad weer op als u zich wat beter voelt.
  • Rust even uit als het te inspannend wordt en laat u niet opjutten om toch door te gaan.
  • Variatie voorkomt verveling
  • Doe het rustig aan een half uur voorafgaand en na afronding van de lichamelijke inspanning
  • Drink voldoende bij warm weer
  • Oefent u liever binnenshuis, doe dan mee met Nederland in beweging. Elke werkdag, 9.15 uur, NPO 1

Waarom is bewegen goed?

  • Het aantal bijwerkingen van de behandeling kan verminderen.
  • Het kan helpen om na de behandeling sneller op krachten te komen.
  • Het kan helpen om u minder vermoeid te voelen tijdens de behandeling.
  • Het kan het herstel van een operatie versnellen.
  • Het helpt om beter te slapen.
  • Het kan uw zelfvertrouwen vergroten en concentratie verbeteren.

Wanneer moet ik stoppen met bewegen?

Als u tijdens het bewegen last krijgt van de volgende symptomen moet u stoppen:

  • pijn op uw borst en pijn in uw arm
  • onregelmatige hartslag
  • gevoel van duizeligheid
  • misselijkheid
  • extreme kortademigheid

Als de klachten na korte rust (2 – 10 minuten) niet afnemen moet u de klachten melden bij huisarts, arts of verpleegkundige.

Wat is het beweegadvies bij de behandeling van kanker?

Wij raden u aan om gedurende de gehele behandeling lichamelijk actief te blijven of te worden. Het is niet noodzakelijk om intensief te sporten. Een stukje fietsen of wandelen is meestal voldoende. Plan het bewegen zelf in, in uw eigen omgeving, op een moment dat voor u goed uitkomt. Beweeg tenminste 5 dagen per week, 30 - 60 minuten per dag. U kunt de inspanning ook verdelen: 6 x 10 minuten matig tot intensief bewegen is net zo effectief als 1 x 60 minuten. Als u niet gewend ben om te bewegen, start dan met het aantal minuten dat u vol kunt houden zonder buiten adem te raken. Dit kunt u vervolgens elke dag een beetje uitbreiden.

Vragen & contact

Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met uw casemanager.