Home

Planbare zorg start weer langzaam op veilig naar OLVG in tijden van corona 

Na een periode waarin met man en macht is gewerkt aan de zorg voor patiënten met het coronavirus, starten we de planbare zorg nu weer stap voor stap op. De veiligheid van onze patiënten en medewerkers staat hierin voorop. Daarom treffen we diverse maatregelen om de zorg goed te laten verlopen. De belangrijkste punten zetten wij kort voor u op een rij. In de veelgestelde vragen vindt u meer specifieke informatie over het opstarten van de zorg in OLVG.

Alleen naar het ziekenhuis als het echt nodig is

We starten met de meest noodzakelijke ziekenhuiszorg, dus voor patiënten die onze zorg het hardst nodig hebben. Afspraken vinden nog steeds zoveel mogelijk telefonisch of via videobellen plaats. Alleen wanneer dat écht nodig is komt u naar het ziekenhuis. Die fysieke afspraken plannen we gespreid, zodat er niet te veel mensen tegelijkertijd in OLVG zijn.

Kom alleen en niet te vroeg

Om besmetting zo veel mogelijk te voorkomen, is het belangrijk dat er niet meer mensen in het ziekenhuis aanwezig zijn dan noodzakelijk. Daarom vragen wij u om, waar mogelijk, alleen naar de afspraak te komen (uitzonderingen staan in de veelgestelde vragen). Daarnaast vragen we u om niet te vroeg te komen, maximaal 10 minuten voor aanvang van uw afspraak. Arriveert u toch eerder bij OLVG dan gepland, wacht dan even buiten het ziekenhuis of in uw auto.

Screening vooraf en op de dag zelf

Alle patiënten met een MijnOLVG-account die naar de polikliniek, behandelkamer of functieafdeling komen, ontvangen 72 uur voor hun afspraak een digitale vragenlijst over hun gezondheid. Maakt u geen gebruik van MijnOLVG, dan worden de vragen 1 tot 3 dagen voor uw afspraak telefonisch met u doorgenomen. Als uit uw antwoorden blijkt dat u klachten heeft die passen bij het coronavirus, wordt de afspraak (indien medisch verantwoord) ongeveer 14 dagen uitgesteld. Op de dag van de afspraak stellen we bij aankomst in OLVG opnieuw een aantal vragen over uw gezondheid. Wanneer u dan klachten heeft die passen bij het coronavirus, ontvangt u van ons een mond-neusmasker om tijdens het verblijf in OLVG te dragen.

Hygiëne en afstand houden

Om binnen OLVG de verspreiding van het virus zoveel mogelijk te voorkomen, richten we de wachtkamers en andere openbare ruimtes in volgens de 1,5-meternorm. Dit doen we onder andere door het uitzetten van looproutes, zodat patiënten en bezoekers voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Daarnaast plaatsen we spatschermen bij de polikliniekbalies en vragen we iedereen om bij binnenkomst de handen te desinfecteren.

Veelgestelde vragen

Welke zorg wordt weer opgestart?

Alle spoedzorg, waaronder verloskundige zorg, ging de afgelopen periode gewoon door. Met de andere ziekenhuizen in de regio is afgesproken dat naast de spoedzorg ook een deel van de planbare zorg weer wordt opgestart. Het gaat om noodzakelijke, urgente zorg, die nu mogelijk vertraging heeft opgelopen door de komst van het coronavirus. Denk hierbij aan controles bij oncologische patiënten en onderzoeken naar hartklachten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:

  • Alle patiënten die door de huisarts doorverwezen worden, worden gescreend. Alle patiënten met een (mogelijk) urgente zorgvraag worden door ons gebeld voor het maken van een afspraak.
  • Welke patiënten echt in het ziekenhuis gezien moeten worden, wordt naar aanleiding van de verwijzingen door de specialisten beoordeeld.
  • Patiënten die op een wachtlijst staan voor een operatie of behandeling, worden opgeroepen in volgorde van ernst van de aandoening. De verantwoordelijke specialisten kijken welke patiënten de komende weken opgeroepen kunnen worden.

Helaas kunnen we onze operatieprogramma’s nog maar beperkt uitbreiden vanwege de zorg voor patiënten met het coronavirus en de schaarste aan persoonlijke beschermingsmiddelen.

Waarom wordt de zorg in OLVG niet verder uitgebreid?

We willen onze zorg veilig aanbieden en dat kan alleen als we dit stap voor stap doen. Bovendien willen we ook zorg kunnen blijven bieden aan patiënten met het coronavirus. Dit vraagt om voldoende capaciteit van onze zorgverleners en om voldoende materialen.

Mijn afspraak wordt een belafspraak of videoconsult. Wat kan ik verwachten?

Net als bij een fysieke afspraak ontvangt u hiervoor een uitnodiging. Telefonisch of via e-mail. Bij een belafspraak wordt u rond de geplande tijd gebeld door uw behandelaar, met een anoniem nummer. Omdat de exacte tijd niet altijd gegarandeerd kan worden, kan het zijn dat u iets eerder of later wordt gebeld.

Welke voorzorgsmaatregelen neemt OLVG?

Wij nemen verschillende maatregelen om verdere besmettingen van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen:

  • Afspraken vinden zoveel mogelijk telefonisch of via videobellen plaats.
  • We plannen het aantal patiënten gespreid, zodat er niet teveel mensen tegelijkertijd in OLVG zijn.
  • Patiënten worden 1 tot 3 dagen voor hun afspraak telefonisch gescreend op klachten die passen bij het coronavirus. Heeft de patiënt coronagerelateerde klachten? Dan wordt de afspraak (indien medisch verantwoord) 14 dagen uitgesteld.
  • Op de dag van uw afspraak wordt de patiënt in OLVG opnieuw gescreend.
  • We richten de wachtkamers en openbare ruimtes in volgens de 1,5-meternorm.
  • We zetten patiëntroutes uit zodat patiënten en bezoekers zoveel mogelijk afstand van elkaar houden.
  • We plaatsen desinfectiemiddelen bij de hoofdingang en bij de poliklinieken.
  • We plaatsen spatschermen bij de poliklinieken. Tot die tijd zorgen we dat er afstand wordt gehouden tussen de patiënt en onze medewerkers door middel van afzetlint.
  • Indien nodig krijgt de patiënt van ons een mond-neusmasker om te dragen tijdens het bezoek in OLVG.

Ook vragen we uw hulp bij het verkleinen van de kans op besmetting. Zie volgende vraag.

Wat kan ik zelf doen?

U kunt zelf veel doen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken.

  • Kom niet te vroeg naar het ziekenhuis, maximaal 10 minuten voor aanvang van uw afspraak.
  • Kom alleen naar uw afspraak, dus zonder begeleider. De uitzonderingen staan bij de volgende vraag.
  • Kom binnen via de hoofdingang van OLVG.
  • Desinfecteer uw handen zodra u het ziekenhuis binnenkomt.
  • Meldt u zich na binnenkomst bij de balie. Hier wordt een aantal vragen gesteld om uw en onze veiligheid te waarborgen.
  • Raak in het ziekenhuis zo min mogelijk aan met uw handen.
  • Zit niet aan uw gezicht.
  • Hoest (ook met een mond-neusmasker op) in de elleboog.
  • Houd altijd 1,5 meter afstand van andere mensen.
  • Ga direct naar de afdeling waar u moet zijn en verlaat het ziekenhuis na uw afspraak zo snel mogelijk.

Mag er een begeleider mee naar OLVG?

Wij vragen u om, waar mogelijk, alleen te komen. U kunt alleen iemand meenemen in een van de volgende gevallen:

  • u bent jonger dan 16 jaar
  • u bent slecht ter been en heeft hulp nodig om naar de polikliniek te komen
  • u spreekt slecht Nederlands en neemt iemand mee om te vertalen
  • u bent zwanger; de partner mag mee naar de afspraken
  • u krijgt een uitslag van een onderzoek die mogelijk veel invloed heeft op uw leven. Bijvoorbeeld de uitslag van een onderzoek voor het uitsluiten van kanker of een andere ernstige ziekte. 
  • u heeft een psychische beperking waardoor het gewenst is dat er iemand bij het polikliniekbezoek of bij de behandeling aanwezig is

Een begeleider met klachten passend bij het coronavirus mag niet meekomen naar de polikliniek. Stel in dat geval de afspraak uit of neem iemand anders mee.

Bij aankomst in OLVG worden alle patiënten en bezoekers gescreend op klachten, hoe gaat dit in zijn werk?

Een van de maatregelen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden, is het screenen van alle mensen die ons ziekenhuis binnenkomen. Hierbij stellen we u een aantal vragen over uw gezondheid:

  1. Heeft u de afgelopen 48 uur koorts gehad zonder duidelijke oorzaak?
  2. Heeft u de afgelopen 48 uur klachten gehad zoals kortademigheid, hoesten, keelpijn of neusverkoudheid anders dan normaal?
  3. Heeft u op dit moment last van onverklaarbare diarree
  4. Heeft u recent ontstaan smaak- en of reukverlies?
  5. Heeft u last van spierpijn in rust of bij lichte inspanning?
  6. Heeft u een huisgenoot (partner, ouder, kind, medebewoner) die op dit moment in thuisisolatie zit met een bewezen coronavirusinfectie of met verdenking op het coronavirus?

Naar aanleiding van uw antwoorden geven we u, waar nodig, een mond-neusmasker om tijdens uw verblijf in het ziekenhuis te dragen. Op de afbeelding hieronder ziet u hoe het mond-neusmasker wordt op- en afgezet. Deze instructies zijn uiteraard ook te zien in het ziekenhuis.

Kan ik naar OLVG komen als ik klachten heb passend bij het coronavirus?

Als u klachten heeft die passen bij het coronavirus, dan wordt uw afspraak 14 dagen uitgesteld.
Heeft u klachten die passen bij het coronavirus en is er sprake van een spoedgeval? Dan voorzien we u van beschermende materialen zoals een mond-neusmasker. Dit masker draagt u tijdens uw gehele bezoek in het ziekenhuis.

Mag ik met een eigen mondkapje op naar binnen?

U mag met een (eigen) mondkapje op naar binnen. Alle bezoekers en patiënten worden bij de hoofdingang gescreend op klachten. Indien nodig krijgt u van ons een vervangend mondkapje.

Heeft u geen klachten? Dan is een mondkapje niet nodig. Bij klachten mag een bezoeker niet naar binnen, ook niet met een mondkapje. Patiënten met een afspraak én klachten geven wij verdere instructies.